19 maja 2021
r. odbyło się w formie wideokonferencji szóste posiedzenie Rady
Ds. Kompetencji
w Sektorze Gospodarki Wodno-Ściekowej i Rekultywacji.
Program posiedzenia obejmował m.in. następujące zagadnienia:
- Informacja na temat przebiegu prac nad opracowaniem Sektorowej Ramy Kwalifikacji
dla Sektora Gospodarki Wodno-Ściekowej i Rekultywacji, - Obecne i przyszłe zapotrzebowanie na kompetencje w sektorze wraz
z dyskusją na ten temat, - Przegląd rekomendacji Rady nr 1/2021 w zakresie zapotrzebowania na kompetencje
w sektorze oraz propozycje zmian wraz z dyskusją, - Informacja o realizacji katalogu dobrych praktyk dotyczących współpracy sektora edukacji
i biznesu oraz poradnika dobrych praktyk w obszarze edukacji
w zakresie osób po 50 roku życia i o niskich kwalifikacjach.
Przedstawicielka Instytutu Badań Edukacyjnych poinformowała członków Rady, że w marcu 2021 r. IBE otrzymał Rekomendację Rady ds. Kompetencji w Sektorze Gospodarki Wodno-Ściekowej i Rekultywacji w sprawie potrzeby przystąpienia do opracowania i utworzenia sektorowej ramy kwalifikacji. Wspomniana rekomendacja jest uznawana za jeden z najważniejszych sygnałów, jakie może wysłać branża w zakresie swoich potrzeb kompetencyjnych. W oparciu o otrzymaną rekomendację rozpoczęto prace nad opracowaniem SRK, które zgodnie z założonym harmonogramem, powinny zakończyć się w czerwcu 2022 r. Po opracowaniu SRK dla sektora możliwe będzie włączenie jej do ZSK.
W odniesieniu do potrzeb sektora z punktu widzenia kwalifikacji pracowników stwierdzono, że aktualne potrzeby dotyczą kompetencji
w zakresie operatora małej oczyszczalni ścieków, eksploatatora małego systemu zaopatrzenia w wodę oraz audytor efektywności energetycznej.
Przyszłe potrzeby sektora będą związane z cyberbezpieczeństwem, infrastrukturą krytyczną, audytem wycieków oraz gospodarką ściekową
w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ)W trakcie przeprowadzonej dyskusji dot. zapotrzebowania na kompetencje
w sektorze poruszonych zostało wiele zagadnień, m. in.:
- gospodarka osadu ściekowego,
- gospodarka o obiegu zamkniętym,
- awarie oczyszczalni ścieków,
- mikroplastik w ściekach i w wodzie,
- występowanie i oznaczanie farmaceutyków w próbkach środowiskowych,
- rozwój retencji wody (w tym małej retencji),
- racjonalizacja gospodarowania wodą i jej oszczędzanie,
- strefy ochrony ujęć wód,
- plany bezpieczeństwa wody,
- monitoring online jakości wody,
- biomonitoring,
- odzysk fosforu z osadów,
- remediacja gleb, w tym powrót do remediacji in-situ,
- potrzeba stworzenia podstaw zarządczych (systemów zarządzania), które zapewniłyby nabór pracowników i ich utrzymanie (zarówno wykwalifikowanych stanowisk robotniczych jak i specjalistów branżowych),
- potrzeba zmian regulacji prawnych w stosunku do działań rekultywacyjnych.
Rada GWŚiR wydała dwie rekomendacje dotyczące zapotrzebowania na usługi szkoleniowo-doradcze, tj.:
- Rekomendacja nadzwyczajna stanowiąca odpowiedź na zapotrzebowanie branży w związku z sytuacją pandemiczną (sierpień 2020 r.),
- Rekomendacja zwyczajna, będąca odpowiedzią na ogólne zapotrzebowanie branży w kwestii kompetencji pracowników
z zakresu eksploatacji oraz organizacji pracy w przedsiębiorstwie (styczeń 2021 r.).
W wyniku przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w I kwartale tego roku konkursu na operatora usług szkoleniowo-doradczych zawartych w rekomendacji zwyczajnej nie wyłoniono operatora szkoleń dla sektora gospodarki wodno-ściekowej
i rekultywacji ze względu na brak zgłoszeń.
Odbiorcą usług szkoleniowo-doradczych mogą być mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które posiadają jeden z kodów PKD zgodnych z definicją Rady (kody E36, E37 i E39). Ze względu na status własności, gminne przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne uznawane są za przedsiębiorstwa duże, które nie mogą skorzystać z dofinansowania.
W trakcie posiedzenia rozważano różne możliwości rozszerzenia sektora
i modyfikacji rekomendacji Rady aby umożliwić skorzystanie z usług większemu gronu odbiorców.
Rozpoczęto prace nad katalogiem dobrych praktyk dotyczących współpracy sektora edukacji i biznesu oraz poradnika dobrych praktyk
w obszarze edukacji w zakresie osób po 50 roku życia i o niskich kwalifikacjach:
- głównym celem katalogu dobrych praktyk ma być pokazanie działań wykraczających ponad standardowe przepisy i obowiązki, które ułatwiają przedsiębiorstwom pozyskiwanie pracowników o kompetencjach potrzebnych na rynku pracy do realizacji zadań zawodowych,
- głównym celem poradnika dobrych praktyk będzie pokazanie działań wykraczających ponad standardowe przepisy i obowiązki, które ułatwiają osobom po 50 roku życia oraz osobom o niskich kwalifikacjach nabycie kompetencji potrzebnych na rynku pracy oraz znalezienie zatrudnienia w sektorze.