9 kwietnia 2021 r. odbyło się w formie zdalnej siódme webinarium. Merytoryczną część spotkania prowadziła Anna Czechowska – Ekspert ds. Badań i Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Tematem spotkania był proces włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), w tym roli podmiotów wnioskujących oraz opisu kwalifikacji na wybranym przykładzie kwalifikacji z obszaru szkolnictwa branżowego.
W pierwszej części spotkanie przypomniano:
- pojęcia związane ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji (ZSK),
- możliwości zdobywania i potwierdzania kwalifikacji (edukacja formalna, edukacja nieformalna),
- Polską Ramę kwalifikacji,
- Międzynarodowe Ramy Kwalifikacji,
- różne kategorie i rodzaje kwalifikacji znajdujących się w ZSK, do których należą kwalifikacje nadawane w ramach systemu oświaty i szkolnictwa wyższego (kwalifikacje pełne i cząstkowe) oraz poza tym systemem (kwalifikacje cząstkowe uregulowane i rynkowe).
Następnie zwrócono uwagę, że kwalifikacje rynkowe w ZSK posiadają szereg cech, m. in.:
- są aktualne (podlegają przeglądom i dostosowaniu do aktualnych wymagań), wiarygodne (walidowane przez wiarygodne podmioty certyfikujące) oraz
- wspierają proces uczenia się przez całe życie (akceptując różne formy uczenia się).
W Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK) każda opisana kwalifikacja posiada:
- syntetyczną charakterystykę efektów uczenia się,
- zestawy efektów uczenia się,
- efekty uczenia się,
- kryteria weryfikacji (https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/frontend/index.php?r=kwalifikacja%2Fview&id=12645).
W kolejnej części spotkania skoncentrowano się na procesie włączania kwalifikacji rynkowej do ZSK. Wnioski o włączenie kwalifikacji mogą składać „wszystkie podmioty prowadzące zorganizowaną działalność w obszarze gospodarki, rynku pracy, edukacji lub szkoleń. Ze względu na cele prowadzonej przez siebie działalności do najbardziej aktywnych grup interesariuszy składających ww. wnioski należą instytucje i firmy szkoleniowe, organizacje branżowe pracodawców” (Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o ZSK).
Przedstawiono potencjalne korzyści dla podmiotu z funkcjonowania ZSK i ZRK, do których należą m. in.:
- podniesienie poziomu wiedzy wśród aktualnych i potencjalnych pracowników,
- zwiększenie swojej konkurencyjności wśród innych organizacji branżowych pracodawców, przyciągnięcie pracodawców z rynku, poprzez wpływ osiągany dzięki zgłaszaniu kwalifikacji,
- umożliwienie użytkownikom systemu zdobywania określonej kwalifikacji, a tym samym jej upowszechnienie,
- ułatwienie procesu rekrutacji przez nadawanie kwalifikacji przez zewnętrzne podmioty,
- oferowanie na rynku wiarygodnych certyfikatów, zgodnych z potrzebami społecznymi i rynku pracy.
Włączenie kwalifikacji do ZSK, składa się z:
opisania kwalifikacji,
złożenia wniosku o włączenie kwalifikacji,
wniesienia opłaty za składany wniosek.
ad.1) Formularz wniosku o włączenie kwalifikacji: https://www.kwalifikacje.gov.pl/materialy-pomocnicze
Rekomendowana publikacja:
Ziewiec-Skokowska, G., Danowska-Florczyk, E., Stęchły, W. (red.). (2016). Opisywanie kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego. Poradnik. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych https://kwalifikacje.gov.pl/download/Opisywanie_kwalifikacji.pdf
ZSK – przydatne linki:
http://kwalifikacje.edu.pl/ – portal IBE o ZSK, praktyczne informacje, wydarzenia, narzędzia, w tym baza wiedzy,
https://www.kwalifikacje.gov.pl/ – portal ZSK, informacje o celach ZSK, obowiązujących aktach prawnych,
https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ – Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji, gromadzący informacje o wszystkich kwalifikacjach włączonych do ZSK.