WEBINARIUM RADY DS. KOMPETENCJI W SEKTORZE GOSPODARKI WODNO – ŚCIEKOWEJ I REKULTYWACJI ORAZ GRUPY DORADCZEJ DS. WSPÓŁPRACY BIZNESU I EDUKACJI

Ósme webinarium odbyło 13 maja 2021 r. Było ono połączone ze spotkaniem roboczym Rady ds. Kompetencji oraz Grupy Roboczej.Część merytoryczną i ćwiczenia  poprowadziła Anna Czechowska, Ekspert ds. Badań i ZSK, Instytut Ochrony Środowiska-Państwowy Instytut Badawczy.

Podczas spotkania kontynuowano tematykę dotyczącą procesu włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), w tym roli podmiotów wnioskujących oraz opisu kwalifikacji na wybranym przykładzie kwalifikacji z obszaru szkolnictwa branżowego, która została rozpoczęta na poprzednim webinarium.

W pierwszej części spotkania Ekspertka przypomniała przedstawione na poprzednim spotkaniu podstawowe informacje o podmiotach i procesach w ZSK. Wskazała rodzaje podmiotów mogących wnioskować o włączanie kwalifikacji rynkowych do ZSK, a także ich zadania oraz korzyści płynące z udziału w tym procesie. Następnie skupiono się na opisywaniu kwalifikacji włączanych do ZSK. Zgodnie z wytycznymi, kwalifikacje opisuje się poprzez 4 elementy: syntetyczną charakterystykę efektów uczenia się, zestawy efektów uczenia się, efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji. Przedstawione zostały przykładowe opisy wskazanych elementów na podstawie kwalifikacji z sektora chemii. Anna Czechowska zwracała uwagę na wykorzystywany w poszczególnych opisach język, który powinien precyzyjnie określać wiedzę i umiejętności osób posiadających daną kwalifikację. Przy efektach uczenia się zwrócono uwagę na ich cechy, zgodnie z którymi powinny być: jednoznaczne, zrozumiałe, realne, mierzalne i spójne.

W drugiej części spotkania podjęto wspólnie z uczestnikami próbę opisania kwalifikacji z zastosowaniem formularza wniosku o włączenie kwalifikacji, dostępnego na stronie https://www.kwalifikacje.gov.pl/materialy-pomocnicze. Ćwiczenie było prowadzone w oparciu o wybrany na poprzednim spotkaniu opis kwalifikacji ”Obsługiwanie małej stacji uzdatniania wody (SUW)” która jest częścią kwalifikacji „Obsługiwanie małego systemu zaopatrzenia w wodę (ujmującego poniżej 1000 m3 lub obsługujący poniżej 5 000 osób”, ujętej w rekomendacji Rady. Uczestnicy podjęli próbę określenia: syntetycznej charakterystyki efektów uczenia się, wyodrębnienia zestawu efektów uczenia się oraz efektów uczenia się w zestawach, a także kryteriów weryfikacji tych efektów.

Materiał ze spotkania