Organizacja i funkcjonowanie sektorowych rad do spraw kompetencji w Unii Europejskiej

Na europejskim rynku pracy obserwuje się ciągłe niedopasowanie kwalifikacji kadry pracowniczej do wymagań rynku pracy.

Według danych Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP), pomimo niepełnego zatrudnienia ok. 40% pracodawców ma trudności ze znalezieniem pracowników spełniających ich oczekiwania. Jednocześnie prawie 40% pracowników zajmuje stanowiska poniżej swoich kwalifikacji, a 20% młodych Europejczyków podejmuje pracę, która nie wymaga takich kwalifikacji, jakie posiadają.

W Polsce sytuacja na rynku pracy kształtuje się podobnie. Zgodnie z danymi pozyskanymi w badaniu Bilans Kapitału Ludzkiego, ponad połowa dorosłych Polaków posiada wyższe wykształcenie, a jednocześnie około 3/4 przedsiębiorców przyznaje, że nie może znaleźć odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Odpowiedzią na lukę w zapotrzebowaniu na wiedzę, kompetencje i umiejętności na rynku pracy są w Polsce Rady ds. Kompetencji – inicjatywy, które ułatwiają współpracę pomiędzy partnerami społecznymi – przedsiębiorstwami, związkami zawodowymi, izbami handlowymi, instytucjami badawczymi, edukacyjnymi i szkoleniowymi oraz władzami publicznymi na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym – mającą na celu jak najlepsze dopasowanie systemu edukacyjnego do obecnych i przyszłych potrzeb gospodarki.

Poniższy raport zawiera analizę organizacji i funkcjonowania odpowiedników Sektorowych Rad ds. Kompetencji w wybranych krajach członkowskich Unii Europejskiej.https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Organizacja-i-funkcjonowanie-sektorowych_30.10.2019.pdf