Usługi wodno-kanalizacyjne we Francji. 7 edycja raportu FP2E / BIPE

Wiedza pracowników jest niezbędna do poprawy wydajności usług. Stanowiska techniczne we Francji stanowią ponad 7 na 10 miejsc pracy w przedsiębiorstwach wodociągowych, co stanowi fundament wiedzy specjalistycznej.
Poniższy schemat prezentuje rozkład stanowisk w przedsiębiorstwach wod-kan we Francji.

W 2017 r., podobnie jak w 2012 r., przedsiębiorstwa wodociągowe we Francji przeznaczyły 3,4% swoich wynagrodzeń na szkolenia, jest to wskaźnik znacznie wyższy niż średnia dla sektorów (2,7%) i średnia dla sektora usług publicznych. Każdy pracownik skorzystał zatem średnio ze 150 godzin szkolenia w 2017 r.
Inwestycja ta umożliwia rozwój zawodowy pracownika, utrzymanie wysokiego poziomu know-how oraz rozwój umiejętności w celu spełnienia oczekiwań użytkowników i organów organizujących usługi. Od 2018 r. następuje wydawanie nowych kwalifikacji: certyfikat kwalifikacji zawodowych w zarządzaniu (CQP) oraz certyfikat operatora i technika eksploatacji (CQPI). Ze swojej strony pracownik uzyskuje uznanie swoich kwalifikacji, które mogą ułatwić jego mobilność zawodową. Trwają prace nad certyfikacją w zakresie tworzenia miejsc pracy i tworzenia innowacji.
Utrzymanie i zapewnienie odpowiedniego doświadczenia pracowników dotyczy również przedsiębiorstw wodociągowych. Dlatego ważne są staże i szkolenia w miejscu pracy. Młodych praktykantów jest znacznie więcej w przedsiębiorstwach wod-kan niż przeciętnie w sektorze prywatnym. Ich siła robocza stale rośnie: wzrosła z 2,6% w 2008 r. do 3,4% w 2012 r. i do 4,1% w 2017 r.

Źródło : Les services publics d’eau et d’assainissement en France. Données économiques, sociales & environnementales. Raport FP2E/BIPE (7 edycja)