Działania edukacyjne sektora węgierskiego

Podczas spotkania EurEau przedstawiciel węgierskiej organizacji MAVIZ podzielił się doświadczeniami związanymi z sektorem pracy w branży wodociągów i kanalizacji.

W węgierskich przedsiębiorstwach wodno – kanalizacyjnych zatrudnionych jest około 20 000 pracowników, w 1985 roku było ich 45 000. 65,8% to pracownicy fizyczni, a 57,4% zatrudnionych ma co najmniej 45 lat. Węgrzy zdają sobie sprawę z tego, że ci pracownicy przejdą na emeryturę w ciągu najbliższych 20 lat, więc konieczna jest pilna rekrutacja, aby wiedza mogła być dzielona między pokoleniami. W dodatku rotacja pracowników wynosi 11,4%, co wydaje się dużo.

Sektor wodno – kanalizacyjny współpracuje z partnerami edukacyjnymi, którymi są następujące uczelnie wyższe:

  • Wyższa Szkoła Technologiczna i Ekonomiczna w Budapeszcie,
  • Szkoła Eötvös József College,
  • Uniwersytet w Miszkolcu,
  • Uniwersytet w Pannonii,

oraz jedna szkoła średnia techniczna specjalizująca się w gospodarce wodnej – Drava Volgye.

Przedsiębiorstwa w celu przyciągnięcia pracowników proponują dni otwarte w szkołach, a także, wspólnie z IKEA i UNICEF, organizują węgierski Dzień Wody. Młodzież zapoznaje się z działalnością branży także podczas obozów letnich. Ciekawą inicjatywą jest „Infomobil” – pojazd odwiedzający szkoły i miasta, który jest miejscem spotkań profesjonalistów z zainteresowanymi sektorem mieszkańcami.

MAVIZ składa także aplikacje do projektów unijnych. Rozpoczyna właśnie projekty organizacji 4 centrów edukacyjnych promujących zawody typowe dla sektora. W planach jest także program rekrutacji młodzieży w ramach współpracy międzypokoleniowej i zachowania równowagi wiekowej pracowników.

Węgierska branża wodno – kanalizacyjna podejmuje ponadto następujące, codzienne przedsięwzięcia:

  • Promowanie wśród młodzieży zawodów związanych z wodą,
  • Filmy edukacyjne,
  • Materiały edukacyjne (broszury, instrukcje),
  • Konkursy w szkołach na podstawie rozpowszechnianych materiałów edukacyjnych,
  • Konkursy dla twórców,
  • Kampanie online i offline zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym,
  • Opracowanie strony internetowej i aplikacji mobilnych (iOS, Android),
  • Dni otwarte u operatorów wod-kan,
  • Kampanie uświadamiające na festiwalach, konferencjach.

Podczas dyskusji podsumowującej podzieliliśmy się następującymi informacjami:

  • W Polsce rozpoczął się projekt wsparcia dla branży (również częściowo finansowany w drodze przetargów z UE), który ma wiele punktów wspólnych z węgierskim.
  • W Holandii istnieje program dwuletnich staży w przedsiębiorstwach wod-kan dla absolwentów szkół wyższych.
  • Jesteśmy zgodni, że praca z uniwersytetami jest kluczowa, ponieważ studenci wiedzą lepiej od uczniów szkół średnich co chcą w życiu robić. Są w stanie podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące swojej przyszłości. Nie wszyscy jednak idą na studia, nie potrzebujemy aż tylu pracowników z wyższym wykształceniem.

Autor: Klara Ramm, IGWP